Dag 10 manatees

14 oktober 2016 - Crystal River, Florida, Verenigde Staten

Vandaag begint de dag vroeg ... tot grote ergenis van Gill .
We gaan naar de Cristal river dat is een uurtje rijden .
We gaan zwemmen met Manatees ..
Dit zijn hele grote vriendelijke zee reuzen hebben wat weg van een walrus met een staart van een bever . Ze leven hier over de hele kustlijn maar trekken in de winter naar oa de Cristal river ivm met de warm water bronnen .
We zijn wat laat en moeten ons snel in een duikpak hijsen .
We gaan met de boot de rivier op en door de laatste orkaan daar een week of 6 geleden zijn de beesten die er normaal wonen naar andere plaatsen verhuisd , normaal zitten er zo rond de 40 beesten nu maar een stuk of 20 van de winter kunnen dat er wel 600 zijn .
Dus we moeten maar hopen dat we ze vinden .
Maar al snel vinden we dr 1 , we moeten allemaal de boot af in niet zo helder water dan de naam van de rivier je doet vermoeden .
We mogen geen geluid maken en ons lichaam stil laten hangen met onze voeten boven water .
Alleen onze handen mogen we gebruiken om vooruit te komen enz .
Gillian vind het echt helemaal nix !!! Ze kruipt haast op me rug ... we zien niets het was ook meer een proef om te kijken of iedereen het zwemmen beheerst .
We mogen weer de boot op .
We gaan weer wat verder met de boot ... Ze vinden er 4 ... 2 moeders met hun kalf .
We gaan weer het water in ... we weten dat de man die met ons het water in gaat opzoek gaat en als hij stil ligt heeft hij dr 1 gevonden.
Wij gaan langzaam en rustig naar hem toe ..
Het nadeel is dat het water zo groen is dat je echt heel dichtbij moet zijn als je zo'n beest wilt zien .
Uiteindelijk zien we een groot gedaante opdoemen. ... Gillian klimt haast op me rug en zegt dat ze het gewoon niet leuk vind .
Ik zie een moeder met dr kalf wat ze laat drinken bizar Hoe groot z'on beest is .
We gaan weer wat verder naar een plek waar het water wat heldere was .
Daar ligt er ook weer 1 een wat kleinere en deze rust dus ligt wat rustig in het water .
Deze kunnen we filmen het water is er wat helderder .
Deze kunnen we goed zien en we blijven er ff bij .
Daarna gaan we nog even naar een warm water bron , de reden waarom die beesten hier heen gaan .
Mooi helder water met een gat op de bodem waar het warme water door stroom .
We zwemmen er nog wat en gaan terug naar de boot .
De rest van de dag zwemmen we nog wat in het zwembad thuis .
En in de avond gaan we nog naar een mall .